28 oktober 2022, Andries Goedhart met de lezing "Meteorieten".

 

Ik kom jullie deze avond iets te vertellen over mijn hobby, deze bijzondere " stenen" uit de ruimte Ik verzamel meteorieten en/of fragmenten daar van. Misschien hebben jullie hier wel eens van gehoord of hebben er al één of meerdere thuis. Denk hierbij aan ....waar komen ze vandaan? Waar worden ze gevonden? Zijn er verschillende? Hoe ben ik ze gaan verzamelen? enz.  Ik zal ook het een ander meebrengen zodat jullie ook van dichtbij kunnen kijken naar echte meteorieten.


Overzicht van achondrieten. (A) Eucriet met naaldachtige plagioklaas kristallen (Tirhert), (B) Grote pyroxeen kristallen van een diogeniet (NWA 4034), (C) Pyroxenen (augiet) en olivijn kristallen in een Mars meteoriet (NWA 998), (D) Plagioklaas (anorthosiet) en smelt ader in Maan meteoriet (NWA 482). Werkelijke afmetingen van het beeldveld in elk van de foto’s is 2,25 mm bij 1,5 mm. (Foto: Zenit/Gert Jan Netjes)

Bezoek ook eens de site:

https://werkgroepmeteoren.nl



Geen opmerkingen: